Birmovanie
Birmovanie je:
- sviatosť;
- pokračovanie kresťanskej iniciácie;
- pokrstených obohacuje darmi Ducha Svätého;
- dokonalejšie pripútava k Cirkvi;
- vtláča nezmazateľný znak a preto je neopakovateľná;
- sviatosť kresťanskej dospelosti.
Ak sa niekedy hovorí o birmovaní ako o „sviatosti kresťanskej zrelosti“, nemal by sa pri tom zamieňať vek dospelosti vo viere s dospelým vekom prirodzeného vývinu. Ani by sa nemalo zabúdať že krstná milosť je milosť darovaného a nezaslúženého vyvolenia, ktorá nepotrebuje „ratifikáciu“ (schválenie), aby sa stala účinnou. Pripomína to svätý Tomáš: „Telesný vek nepodmieňuje dušu. Preto človek môže aj v detskom veku dosiahnuť dokonalosť duchovného veku, o ktorej hovorí Múdrosť: ,Nie dlhé roky robia starobu hodnou cti, ani sa ona nemeria počtom rokov‘. Preto mnohí v detskom veku vďaka sile Ducha Svätého, ktorú prijali, udatne bojovali až po preliatie krvi za Krista.“ (KKC 1308)
V obrade tejto sviatosti treba vziať do úvahy znak pomazania a to, čo pomazanie znamená a vtláča – duchovnú pečať.
Pomazanie má v biblickej a antickej symbolike mnoho významov: olej je znakom hojnosti a radosti; očisťuje (natieranie pred kúpeľom a po ňom) a robí pružným (natieranie atlétov a zápasníkov); je znakom uzdravenia, lebo hojí pomliaždeniny a rany; spôsobuje, že človek vyžaruje krásu, zdravie a silu. (KKC 1293)
Všetky tieto významy pomazania olejom sa nachádzajú aj vo sviatostnom živote. Pomazanie pred krstom olejom katechumenov znamená očistenie a posilnenie; pomazanie chorých vyjadruje uzdravenie a posilu. Pomazanie svätou krizmou po krste, pri birmovaní a pri vysviacke je znakom posvätenia. Kresťania, čiže tí, čo sú pomazaní, birmovaním dostávajú vo väčšej miere účasť na poslaní Ježiša Krista a na plnosti Ducha Svätého, ktorým je Kristus naplnený, aby celý ich život vydával „Kristovu ľúbeznú vôňu“. (KKC 1294)
Týmto pomazaním birmovanec dostáva „znak“, pečať Ducha Svätého. Pečať je symbolom osoby, znakom jej autority, jej vlastníckeho práva na nejaký predmet (tak napr. vojakov označovali pečaťou ich veliteľa a otrokov pečaťou ich pána). Pečať potvrdzuje právny akt alebo dokument a prípadne ho robí tajným. (KKC 1295)
Sám Kristus vyhlasuje, že ho Otec označil svojou pečaťou. Aj kresťan je označený pečaťou: „Boh nás i vás posilňuje pre Krista, on nás pomazal, on nás označil svojou pečaťou a vložil nám do sŕdc závdavok Ducha“. Táto pečať Ducha Svätého znamená, že kresťan úplne patrí Kristovi, že je navždy v jeho službe, ale aj to, že má prisľúbenie Božej ochrany vo veľkej eschatologickej skúške. (KKC 1296)
- Matéria: Pomazanie na čele krizmou
- Forma: M., prijmi znak daru Ducha Svätého
- Vysluhovateľ: Biskup, kňaz ustanovený biskupom, v nebezpečenstve smrti každý kňaz
- Prijímateľ: kto prijal krst, má dostatočný vek (14 rokov) a absolvoval náležitú prípravu
Birmovní rodičia
- Môže to byť muž, alebo žena, birmovný rodič je len jeden. Odporúča sa, aby to bol krstný rodič.
- Musí byť kresťan katolík a mať všetky iniciačné sviatosti (krst, prijímanie a birmovanie).
- Nesmie sa naň vzťahovať exkomunikácia, ani žiadny cirkevný trest.
- Nesmie to byť rozvedená osoba, alebo človek žijúci v konkubinát, či inom trvalom hriechu.
- Musí mať aspoň 16 rokov.
- Nesmie to byť ani otec, ani matka dieťaťa.
- Musí viesť život primeraný viere.
Kto môže prijať birmovanie?
Ten kto:
- je pokrstený;
- nie je pobirmovaný;
- je disponovaný (má úmysel prijať);
- je schopný užívať rozum (má dostatočný vek, je schopný rozoznávať a má adekvátnu prípravu);
Účinky Sviatosti birmovania
- Vtláča do duše nezmazateľný znak;
- Pobirmovaný človek sa chápe ako dospelý kresťan schopný svedčiť o svojej viere, z toho mu vyplýva povinnosť apoštolátu; právo a povinnosť participovať na misii Cirkvi a táto sviatosť je predpokladom pre dovolenosť prijatia iných sviatostí (manželstvo, kňazstvo, vstup do seminára alebo noviciátu).